sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Kähmimisen käsikirja ja HS vieraskynä

MITEN KÄHMIN SUOMESSA - Kähmimisen käsikirja

Edellytykset taitavalle kähminnälle ovat seuraavat:
1. Kaverit, joilla on sama arvomaailma kuin itsellä eli Gravesin arvoevoluution 5. vaihe, juppeja joille on tärkeintä itsekkyys, valta, raha, tavara ja ura. Vältä kohtaamasta ihmisiä, jotka ovat edenneet kuudenteen eli pehmovaiheeseen, joilla on samaistumiskyky ja tärkeitä on ihminen ja tunteet. Samoin vältä vaihtoehtojen etsijää, joka on todellinen eettisesti terveellä pohjalla oleva tuloksentekijä eli 7. vaihe. Älä kuvittele olevasi tuossa
vaiheessa. Hän on edennyt pois itsekkyydestä ja on opettelemassa nöyryyttä sen jälkeen kun hänen elämässään on tapahtunut jokin järkyttävä kokemus.
Katso, että kuulut johonkin yhdistykseen tai seuraan näiden samanmielisten kavereiden kanssa. Golfaaminen sopii hyvin, koska kentältä kävellessä eivät puheet ja sopimukset kuulu vieraiden korviin.
2. Älä koskaan lähetä arkoja tietoja sähköpostitse, ettei jää dokumenttejä tietokoneeseesi.
3. Jos järjestät yleisötilaisuuksia, videoi ne todistusaineistoksi mahdollisia oikeusjuttuja varten. Muista kuitenkin tehdä videosta omistussopimus, ettei kuvaaja lähetä sitä Alibiin.
4. Pidä huoli siitä, että sinulla tilit Neitsyt-saarilla tai vastaavassa veroparatiisissa. Näin toimii viisaasti rahan kanssa tekemisissä oleva ministeri. Näin vältät köyhien ylläpidon kotimaassasi.
5. Hankia sopivia virkamiehiä yhteistyökumppaneiksi ja esittelijäksi. Virkamies ei joudu todelliseen taloudelliseen tai rikosoikeudelliseen vastuuseen vääristä päätöksistä tai esittelyistä. Hän saa korkeintaan huomautuksen. Virkamies voi jättää tarjouksista paremman esittelemättä ja päättäjä ei voi tehdä päätöstä muusta kuin esitellystä asiasta.
Korkeintaan hän voi pyytää asiaa pöydälle ja uuteen käsittelyyn.
6. Hanki sopivia bonuskortteja. Jos olet tekemässä päätöstä voit pyytää korkeampaa bonusprosenttia.
Suomessa on 18%:n bonukset mahdollisia. Jos sinulla firma tai olet kaupungin palveluksessa voit ostaa tavaroita kaupungille tai firmalle ja saada 18% henkilökohtaiset
bonukset.
7. Sisilian mafia on kiinnostunut suomalaisesta kähminnästä. Vertailevat maiden lakien eroavaisuuksia.
Miten Suomessa kähmitään laillisesti tai minimaallisilla vaurioilla. Voit myös auttaa mafiaa luomaan paremman systeemin.
Esimerkkejä kähminnöistä:
1. Eräs sairaala oli myytävänä. Esittelijä jätti korkeimman tarjouksen tutkimatta ja käsittelemättä, koska halusi myydä sairaalan tietylle taholle. Päättäjä tiesi asetelman, mutta ei voinut tehdä esittelystä poikkeavaa päätöstä.
2. Erään uuden asuntoalueen tiedotustilaisuus videokuvattiin mahdollisten oikeustoimien
todistusaineistoksi
3. Erään kunnan omistama koulutusyhteisö sai valtiolta haamuopiskelijoilla huijattua 32 miljoonaa euroa. Jos valtio pistää kunnalle palautuslaskun menee pieni kunta konkurssiin. Kaikki kunnan valtuutetut ovat olleet vuorollaan koulutusyhteisön hallituksessa. Myös eräs
ministeri ja tämän isä ovat olleet hallituksessa.
Ministeri lienee saanut vaalirahoitusta. Koulutusyhteisön rehtori sai potkut.
4. Eräs mies oli firman palveluksessa ja älysi ostaa
maata alueelta, jossa on arvokasta mineraalia. Alueelle rakennetaan teollisuutta ja miehen puoliso oli tekemässä päätöksiä asiassa. Perhe rikastui.
5. Eräs kauppayhteisö rakentaa bensa-asemaverkostoa.
Kaavasuunnittelijat ja kunnalliset päättäjät saavat 18% bonuksen tehdessään päätöksen jonkun kauppakeskuksen tai bensa-aseman rakentamiskaavasta. Ostaessaan julkisilla
varoilla tai yritykseensä jotain, saavat he bonukset henkilökohtaiselle tililleen.
6. RAY rahoitti yhteisöä, joka antoi vaalirahaa ministerille, joka oli tämän yhteisön rahastonhoitajana rahaa jaettaessa.
7. RAY rahoitti yhdistystä jonka puheenjohtaja sai vaalirahoja. Hän ei ole enää ministerinä.
8. Tietyn puolueen puheenjohtaja siirtyi erään teollisuusyhdistyksen toimitusjohtajaksi, jotta myös tämän puolueen jäsenet olisivat myötämielisiä eivätkä kateita tälle teollisuudelle.


Helsingin Sanomat
VIERASKYNÄ
Maan tapa täyttää järjestäytyneen rikollisuuden tunnusmerkit
2.11.2009 3:00
Sami Parkkonen
Vaalirahakohun yhteydessä on jälleen kerran esitetty, että asiaan liittyvät epäselvyydet ja jopa lainvastaiset toimintamallit ovat vain vanha tapa hoidella asioita.

Termillä maan tapa on perusteltu niin säätiölain rikkomista kuin liikemiesten ja poliitikkojen läheisiä suhteitakin – ja lisätty pääministerinkin suulla, että näin on toimittu vuosikymmeniä. On annettu ymmärtää, että koska näin on ollut aina, asiassa ei ole mitään väärää tai tuomittavaa.

On kuitenkin syytä muistaa, että vaalirahailmoitusten laiminlyöminen on rikos. On syytä muistaa sekin, että säätiölain tai hankintalain rikkominen on rikos. Se, että näitä rikoksia on tehty vuosikymmeniä, tekee asiasta erityisen hämmästyttävän.

Liike-elämän eliitin ja poliittisen eliitin kansalaisilta salatussa yhteispelissä maan tavalla tarkoitetaan toimintaa, josta molemmat hyötyvät sekä taloudellisesti että poliittisesti.

Tällainen toiminta täyttää Euroopan unionin 1990-lopulla antaman järjestäytyneen rikollisuuden tunnusmerkistön.

Määritelmän mukaan rikollisryhmän järjestäytyneisyys edellyttää, että ryhmä täyttää kuusi oheisen listan kriteereistä. Näihin kuuteen sisältyvät pakollisina kohdat 1, 3, 5 ja 11.

Kriteerit ovat seuraavat:

1. Useamman kuin kahden henkilön yhteistyö.
2. Jäsenillä on määrätyt tehtävät.
3. Toimii pitkän tai määräämättömän ajan.
4. Käyttää sisäistä kuria.
5. Epäillään törkeistä rikoksista.
6. Toimii kansainvälisellä tasolla.
7. Käyttää väkivaltaa tai muita uhkailukeinoja.
8. Käyttää peiteyhtiöitä.
9. Harjoittaa rahanpesua.
10. Pyrkii vaikuttamaan poliitikkoihin, julkiseen hallintoon, tiedotusvälineisiin, oikeusviranomaisiin tai talouselämän edustajiin.
11.Toiminnassa taloudellisen hyödyn tai vallan tavoittelu on määräävä tekijä.

Keskusrikospoliisi sekä Patentti- ja rekisterihallitus selvittävät parhaillaan, onko esimerkiksi Nuorisosäätiö toiminut lainvastaisesti käyttäessään varojaan Matti Vanhasen ja muiden keskustalaisten poliitikkojen tukemiseen.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (Ara), jonka olisi pitänyt valvoa Nuorisosäätiön asuntotoimintaa, tutkii parhaillaan säätiön rakennushankkeiden kilpailutuksen asianmukaisuutta sekä asukkailta perittyjen vuokrien ja säätiön maksamien kokouspalkkioiden kohtuullisuutta.

Matti Vanhanen oli itse Nuorisosäätiön varapuheenjohtajana ja puheenjohtajana vuosina 1983–2003. Hän on saanut säätiöltä tuolloin ja myöhemmin kymmeniätuhansia euroja vaalitukea. Puheenjohtajana ollut kansanedustaja Antti Kaikkonen on saanut säätiön vaalitukea tuhansia euroja.

Nuorisosäätiön johdon toiminnassa kyse on ollut usean henkilön pitkään jatkuneesta yhteistyöstä (kohdat 1 ja 3), jonka määräävänä tekijänä on ollut taloudellisen hyödyn ja vallan tavoittelu (kohta 11). Ja on muistettava, että Nuorisosäätiön tapaus on vain jäävuoren huippu.

Puoluesihteerin väitetyt uhkailut keskustan rivikansanedustajia ja puolueen toiminnassa mukana olleita kohtaan kertovat sisäisestä kurista (kohdat 4 ja 7). Sekä puoluetoimijoilla että säätiöissä ja yrityksissä mukana olleilla toimijoilla on ollut omat selkeät tehtävänsä vaalirahoitusta, tukia ja sopimuksia järjesteltäessä (kohta 2).

Poliitikkojen Yleen kohdistama uhkailu ja painostus TV2:n Silminnäkijä-ohjelman jälkeen on alastomimmillaan sitä, mitä kohdassa 10 tiedotusvälineiden osalta tarkoitetaan. Keskustavaikuttaja Erkki Laatikaisen vaatimukset median toimia suitsivista laeista ovat vaikuttamispyrkimyksistä törkeimpiä.

Edellä kuvattua järjestäytynyttä, vuosia jatkunutta rikollista toimintaa nimitetään meillä maan tavaksi. Se on vain tapa, toimintamalli. Juuri näin on kaikissa muissakin suurissa järjestäytyneen rikollisuuden muodoissa.

Toisin kuin yleensä annetaan ymmärtää, suuri järjestäytynyt rikollisuus ei ole mitään liivijengien tai ylipäätään jengien toimintaa. Se on liiketoimintaa, maksimaalisten voittojen hankkimista mahdollisimman edullisesti ja nopeasti.

Ja toisin kuin meillä annetaan ymmärtää, järjestäytynyt rikollisuus on mukana myös kaikessa laillisessa liiketoiminnassa. Rakennusala, kuljetus, kauppa, turismi, liikennöinti, nettibisnes, kustannustoiminta, jätehuolto, maatalous – lähes kaikki inhimillisen taloustoiminnan osat ovat järjestäytyneen rikollisuuden toimialoja. Näin on ollut jo vuosikymmeniä.

Italiassa järjestäytyneen rikollisuuden tunnetuin muoto on sisilialainen mafia Cosa nostra. Tämä ei ole järjestön virallinen nimi, mutta kaikki – jokainen ulkopuolinen ja jokainen jäsen – kuitenkin tietävät, mistä on kyse.

Cosa nostra on suomeksi meidän asiamme, meidän juttumme. Meillä Suomessa osa poliitikoista ja liike-elämän toimijoista muodostaa verkoston, järjestelmän, joka on rikkonut lakeja vuosikausien ajan. He ovat saaneet toiminnallaan suurta taloudellista hyötyä ja valtaa sekä edistäneet omaa asemaansa.

Meillä maan tapa on suuren ja vaikutusvaltaisen järjestäytyneen rikollisuuden muodon kutsumanimi aivan kuten Cosa nostra on mafian kutsumanimi Sisiliassa.

Suomessa maan tapa on tarkoittanut lakien rikkomista. Se on tarkoittanut salaisia sopimuksia liikemiesten ja poliitikkojen välillä. Se on tarkoittanut poliittisen vallan hankkimista ja manipulointia sekä vaalien manipulointia taloudellisen tuen avulla. Se täyttää lähes kaikki Euroopan unionin järjestäytyneen rikollisuuden kriteerit ja vertautuu näin muihin järjestäytyneen rikollisuuden muotoihin.

Tämän tunnustaminen on ensimmäinen edellytys sille, että poliittinen ja taloudellinen eliittimme voi alkaa pestä kasvojaan – eikä vain käsiään.

Kirjoittaja on järjestäytyneen rikollisuuden eri muotoja tutkinut toimittaja ja tietokirjailija.
Helsingin Sanomat | hs.paakirjoitus@sanoma.fi