lauantai 1. tammikuuta 2011

Lasten empatiakasvatus

Maparyn arkistosta:
LASTEN EMPATIAKASVATUSOHJE
Ohje myötäelämisen opettamiseksi lapselle,
Motto: "Miltähän se mahtaa tuntua, kun...?"  "Jos ei mitään tehdä, ei mitään tapa."
Nykyaikana lasten vanhemmat ovat niin kiireisiä ja omissa ympyröissään, että he eivät ehdi tai osaa kasvattaa lapsilleen tunne-elämää. Siksi isovanhemmat, tädit ja sedät ovat avainasemassa pienten lasten  tunnekasvatuksessa.
Voit olla ainoa ihminen, joka aidosti rakastaa lasta ja pelastaa hänen itsetuntonsa. Siksi puhu lapselle positiivisia asioita, tykkäämisestä (rakastamisesta) ja osoita se teoilla.
Oikaise lapsen huono käyttäytyminen sanomalla: "Tykkään sinusta, mutta en pidä siitä mitä teet." Täten et vaurioita hänen itsetuntoaan.
Jokainen lapsi samaistuu leikeissään. Aikuisten tehtävänä on ohjata tuo synnynnäinen taito myötäelämiseksi, muutoin maailmasta tulee liian raaka elettäväksi. Aikuinenkin voi palauttaa samaistumis-empatiakykynsä, jonka menetti lapsuutensa jälkeen. Sovella tätä kaaviota opetettavasi iän ja kykyjen mukaan.
1. Pikaopetus: "Miltähän se mahtaa sellainen tuntua hänestä/siitä, kun...?"
2. Pidempi koulutus (kouluta lasta toistuvasti ja vuosia pysyvien tulosten aikaan saamiseksi):
Selitä lapselle tunteiden merkitystä: "Tunteet ohjaavat viime kädessä kaikkea toimintaa", "Tunteet ohjaavat järkeviäkin valintojamme pahaan tai hyvään", "Se mitä teemme tuo joko kärsimystä tai onnellisuutta itsellemme ja/tai muille".
Sadut ovat lapsen tunnemaailman kehittymisen kannalta ehdottoman välttämättömiä
Kouluta lapselle empatiaa lukiessasi hänelle satua tai sarjakuvaa. Kysy ja keskustele aina välillä sadun edetessä miltähän tuosta mahtaa tuntua.
Ota esimerkkejä itsestäsi - lapsihan oppii myös mallista - totea: "Minusta ainakin tuntuisi siltä ja siltä, jos olisin tuo."
Kysy myös: "Miltähän sinusta tuntuisi, jos olisit tuo (satuhahmo)?" "Miltä tuntuisi olla hämähäkkimies tai Lumikki?"
Jos lapsi ei löydä tunnetilaa pyydä sulkemaan silmänsä ja sano: "Ole/kuvittele olevasi tuo satuhahmo. Miltähän siitä mahtaa tuntua?"
Television kohtuuton katsominen ja tietokonepelien kohtuuton pelaaminen liian varhain estää tunteiden kehittymisen. Tapahtumat ovat joko ulkopuolisia tai  niin nopeita että tunnereaktioita ei synny. Liian varhain ja paljon pelaavat eivät osaa enää leikkiä tavallisia lasten leikkejä, joissa tunteet ja niiden tiedostaminen kehittyy (Tarkista: 'Onko lapsen pää muuttumassa nelikulmaiseksi?')
Myös televisiota katsoessa tai tietokonepeliä pelatessa kysy häneltä: "Miltähän tuosta ihmisestä/hahmosta mahtaa tuntua?" Samaistuta tuohon hahmoon ja kysy uudestaan.
Kun lapsi repii kärpäseltä siipiä, tappaa muurahaisia, kiusaa sammakkoa tai muita eläimiä tai muuta vastaavaa, älä jää katsomaan sitä, vaikka se sinussa ei herättäisikään säälin tunteita. Kysy sen sijaan: "Miltähän siitä tuntuu, onkohan se onnellinen?" "Miltä sinusta tuntuisi jos jättiläinen repisi kätesi irti?"
Lemmikkieläimet ovat tunnekasvatuksen vuoksi lapselle erittäin tärkeitä samaistumiskohteita. Paitsi, että ne opettavat hellyyttä ja rakkautta ne kuollessaan opettavat lapselle surutyön tekemisen. Se taas aikuisena ehkäisee masennuksen menetyksen tapahtuessa.
"Kuvittele olevasi joku lemmikkieläin omasi tai toisen." "Miltähän sen elämä siitä mahtaa tuntua, kun kohdellaan siten kuin kohdellaan?"
"Kuvittele miltä lemmikin kuolema sinusta tuntuisi?"
"Hengitä syvään. Kuvittele olevasi kotonasi oleva kasvi."
"Miltähän sen hoito siitä mahtaa tuntua?"


Tunteiden laajentaminen eläimistä ihmisiin kohdistuvaksi:
"Kuvittele olevasi joku lapsi." "Miltähän se hänestä mahtaa tuntua, kun häntä kohdellaan siten kuin kohdellaan?"
"Kuvittele olevasi sankari/satuhahmo/nukke/eläin/ötökkä." "Miltähän siitä mahtaa tuntua?"
"Miltä tuntuisi olla jalkapallo-/jääkiekko-/formulaidoli?"
"Miltä tuntuisi olla prinsessa/joku lapsen ihailun kohde?"
Lasten väliset riitatilanteet selvität kysymällä: "Miltä toisesta tuntuu kun teet niin....?" "Jos olisit tuo toinen lapsi, miltä sinusta tuntuisi, itkettäisikö sinua?"
Selvittämisen jälkeen annetaan sovinnon kättä ja halataan.
Mikäli ristiriitatilanne ei selviä tällä etsi tai kehitä satu, joka sopii tuon ristiriidan symboliksi. Kerro se ja kysy miltähän siitä ja siitä satuhahmosta oikein tuntuu. Anna lapsen itse keksiä ratkaisu.
Voit ottaa myös esimerkin eläinmaailmasta kertoa ja antaa lapsen keksiä ratkaisu.
Ristiriitatilanteen ratkaisun keksiminen voidaan antaa myös lapselle/lapsille tehtäväksi. He ovat luovia ja oikeudenmukaisia.
On olemassa ihmisiä, joista lapsi ei pidä, joiden kanssa kuitenkin joutuu tekemisiin ja on tultava toimeen. Käsittele sitä seuraavasti varsinkin isompien lasten kohdalla:
 "Hengitä syvää. Kuvittele olevasi tuo inhoamasi ihminen" "Miltähän hänestä mahtaa tuntua/mitä hän tuntee sinua kohtaan."
Odota vastausta tai sano: "Ole tietoinen tunteestasi hänenä!".
Sano: "Kuvittele hänet eteesi ja käy vuoropuhelu, jossa olet vuoroin hän ja vuoroin oma itsesi ja mielessäsi puhut tunteesi ja asiasi kummassakin roolissa kunnes tunnelataus  muuttuu."
Pidä pitkä tauko 2-5 minuuttia. Odota kunnes hän on käynyt keskustelunsa ja näyttää sen päättymisen muuttamalla asentoaan/huokaisemalla/rentoutumalla/puhumalla.
Tämän jälkeen keskustelet aiheesta kunnes kielteiset tunnelataukset ovat purkaantuneet.
Isompien lasten kanssa (tarkista ja arvioi mikä kullekin ikäryhmänsä mukaisesti sopii) kokeile kaikenlaisiin sekä negatiivisia että positiivisia tunteita herättäviin kohteisiin samaistumisen harjoittelua yksi kerrallaan esim. kiusattu, pahoinpidelty, poika skeittilaudalla, potkittu, morsian sormusta valitsemassa, terroristi, vastasynnyttänyt äiti,
ulkomaalainen, lapsisotilas, vasta valmistunut nuori, kivitettävä nainen, pieni tyttö hyppää narua, hyväksikäytetty lapsi, raiskattu,  isäksi tullut mies, jonkun maan presidentti, vastasyntynyt, sotilas, puu, metsä, villieläin, liito-orava, perhonen, ötökkä, kivi, järvi, mikä tahansa mitä näkee tai voi kuvitella.
"Millaista se mahtaa olla?" Pidä riittävän pitkiä taukoja.
Opeta hänelle itsensä rakastamista ja sano sitten: "Tee mielikuva ja katso itseäsi aivan pienenä (tauko), halaa tuota pientä ihmistä." Pidä tauko. "Sinulla on oikeus ja velvollisuus rakastaa itseäsi, jotta voit kunnolla elää."
Toista harjoitukset uudestaan kunnes asianomainen osaa samaistua ja löytää tunteensa. Tunnetta voi vahvistaa syvään hengittämällä.

2 kommenttia:

  1. Samaistumista koskevat blogisi sisältävät yksinkertaisia ja ilmeisen toimivia tapoja Toiseuden ymmärtämiseen ja huolen kantamiseen Toisesta. Harjoitukset luovat H-hetkiä, jotka toinen muistaa pitkään, kenties läpi elämänsä. Samaistumiseen perustuvat teot ulottuvat ihmisen oman maallisen horisontin tuolle puolen (Emanuel Levinas).

    VastaaPoista
  2. Kiitos Kari.
    Pistän nämä vielä ilmaiseksi ään itteeksi kotisivulle.

    VastaaPoista