MITEN HALLITA YLPEYDEN JA NÖYRYYDEN SUHDE
Miten yhdistät ylpeyden ja nöyryyden onnistuneeseen suoritukseen?
"Ylpeys käy lankeemuksen edellä."
Tony kertoi urheilua seuratessaan todenneensa tuon.
Urheilussa se menee aina noin. Se tekee sen myös kiinnostavaksi.
Miten psyykata urheilija tekemään maksimaalisen suorituksensa siten, että hän on varma tekemisestään, mutta ei ylpeä kyvyistään.
Onnistuneen suorituksen jälkeen ylpeys kaataa seuraavan suorituksen ja nöyryys mahdollistaa sen.
Sama juttu kaikilla, vaikkapa muusikolla. Kaikessa!
Miten huippusuorittaja/ajattelija/tietäjä pitää yllä nöyryyttään alentamatta ja mitätöimättä itseään?
Tuossa muutoksenblogissa Kari ja Tuplaskebo sen sanoivat: keskittyminen toimintaan on ratkaisu.
Kun keskittyy täydellisesti ei ole sosiaalista ympäristöä, ei ole vertailua parempiin ja huonompiin. On vain suoritus ja keskittymiskyvyn myötä tulee flow - hurmos mukaan. urheilusuoritukseen. Sen voi opetella ja triggerillä (rituaaleilla) laukaista. Tällöin kaikki muu unhoittuu, on vain suoritus ja kilpailu itsensä kanssa.
Musiikkisuorituksessa on sama juttu. Jos soittokokeessa nuori miettii läpimenoa, onnistumistaan tulee mokia. Jos muusikko keskittyy musiikin synnyttämään tunteeseen ja ajattelee vain nautinnon, tunnereaktion siirtämistä ja ilon tuomista kuulijoille ja pitää yhdentekevänä onnistumistaan tulee suorituksesta täydellinen.
Näyttämöllä pätevät kait samat säännöt.
Konsultin työssä, koulutuksessa, luennoilla hyvä konsultti ja samoin opettaja on flowssa -hurmoksessa, innoissaan esittämästään asiasta ja vie kuulijan samaan innostukseen ja samaan hurmokseen. Tällöin vertaileva nöyristely, alemmuus ja toisaalta ylpeys katoavat. Hyvä opettaja sanoo ettei tiedä jotain asiaa menettämättä itsensä kunnioittamista. Hän tietää, että aina on olemassa parempia ja huonompia - mitä sitten. Hän on hyvä siinä missä on ja joku toinen jossain toisessa asiassa.
Henkisessä ykstoikkoisessa työssä ei flow oikein yksin onnistu. Ryhmässä ja jopa parityössä innostus voi kasvaa flowksi.
Facebookissa tai blogissa on mahdollista että innostus muuttuu jopa flowksi toisen kirjoituksesta innostuessaan. Itse vastatessaan innostuu omista ajatuksistaan unohtaa ympäristön
Mutta ennen innostuksen flown saavuttamista tarvitaan tekninen/älyllinen osaaminen. Tarkoittaa siis harjoittelua, treenaamista, tiedon hankintaa, osaamisen hankintaa.
Miten ylläpidetään innostuksen flowta harjoitteluaikana. Sadat tuhannet ovat jättäneet piano-opiskelun kesken 2-4 vuoden kuluttua. Kuinka paljon on opiskelunsa keskeyttäneitä? Kuinka moni katsoo omaan tulevaisuuteensa ja hakee sieltä opiskeluunsa voiman alalla kuin alalla.
Kun katsotaan sitä miksi jotkut eivät keskeytä opiskeluaan, joka osaamattomalle on tylsää, taustalla on aina innostava, innostunut, flownsa osaava opettaja, joka osaa pitää oppilaansa motivaatiota yllä karikkoisissa paikoissa.
Fown taito siirtyy opiskelupolvelta toiselle kolmanteen ja neljänteen polveen asti. Vastuu on opettajan opettajan opettajalla.
tiistai 22. kesäkuuta 2010
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)